Mennyit és hogyan, mikor igyunk? Különösen 30 napozók figyelmébe!

Mennyit és hogyan, mikor igyunk? Különösen 30 napozók figyelmébe!

Mennyit és hogyan, mikor igyunk? Különösen 30 napozók figyelmébe!

Víz

 

 

 

A hosszan tartó, intenzív mozgás eredményeképp – különösen, ha mindezt egy meleg jóga teremben végezzük – sokat verejtékezünk.
Egyszerű a megoldás – bikram jógásnak pótolni kell a víz veszteséget, – inni kell, mégpedig tudatosan. Az izzadással nem csak vizet, de nátriumot is veszítünk, konyhasó formájában.


Mi történik ilyenkor?
A népnyelv azt mondja, hogy a vér ’besűrűsödik’, nehezebben áramlik a szervezetben és nem jut annyi a szervekhez, különösképpen az agyba, amitől a jógázónak fáj a feje, rossz lesz a közérzete.
A másik véglet, amikor a bikram jógi túl sok vizet iszik, amivel felhígítja a vérét, amikor is nátriumhiány alakul ki a vérben. A folyadék az erekből a sejtekbe áramlik, amelyek megduzzadnak. Ez az állapot szintén az agyban és a tüdőben okoz elsősorban problémát, mert szédülést, rossz közérzetet, hányást, reszketést okozhat.
A megfelelő folyadékbevitel nem csak a maraton futóknál, triatlonosoknál, labdarúgóknál, hanem már egy hosszabb túra valamint erőteljes jóga – élén a Bikram yoga – esetén is kiemelten fontos. A túlzott folyadékbevitel könnyen kiküszöbölhető: csak annyit igyunk, amennyi jól esik. Felesleges erőltetni az ivást.
Bikram Yoga. Akkor mennyit is kell inni?? Van, aki egész nap nem iszik fél liternél többet, másnak a 3 liter meg sem kottyan.
Ajánlásom a 10 éves hot yoga tapasztalatom alapján:
Hot yoga néhányszor egy héten: ahhoz, hogy állandóan hidratáltak legyünk minden nap 1,5-2 liter folyadék ajánlott, függetlenül attól, hogy aznap jógázunk-e.

Káposzta

 

 

 

 

Meleg jóga 30 nap minden nap: 2-3 liter folyadék. Ez esetben már pótolni kell a rendszeres és erős verejtékezés miatt nagyobb mértékben távozó ásványi anyag mennyiséget. Én ilyenkor mindig több nyers zöldséget, gyümölcsöt és olajos magot eszem, és szedek valami vitamin koncentrátumot. A kókuszvíz önmagában pótolja az órán elveszített elektrolit mennyiséget.

Kókuszvíz_1

 

 

 

 

Aki otthonról hoz vizet, az tegyen bele egy csipet sót, és nyomjon bele egy fél citromot/ narancsot/grapefuitot.
Bikram Yoga! Még egy házi praktika izomgörcsök ellen, ami – akár jóga közben – a magnézium és kalcium hiány miatt léphet fel: a savanyú uborka, savanyú káposzta leve mindig segít. Ne öntsd ki, idd rendszeresen!
Jógázz velünk 30 nap minden nap, és kapsz egy új testet – mondja Bikram Choudhury.

 

Várkonyi Edit
Bikram Yoga Újpest