Futni, vagy nem futni…..

Futni, vagy nem futni…..

Futni, vagy nem futni…..

A futás napjaink divat sportja lett. Érthető is, hiszen könnyen elérhető, viszonylag kis anyagi befektetést igényel, nincs órarendhez kötve.  Alapvetően egészséges. Valóban bárhol, bármikor, bárhogy megtehető. De jót tesz-e mindenkinek? Ortopéd szemmel, sajnos, nem.

Hogyan is kezd futni egy átlagember (tisztelet a kivételnek)? Rendelkezik 5-10-20-… kg súlyfelesleggel, soha életében nem sportolt, nincs megfelelő cipője… nekilendül és bemelegítés nélkül lefut néhány kört a háztömb körül, majd természetesen nyújtás, levezetés nélkül hazavonul. A cél féléven belül minimum maratoni táv és manöken alak. Aztán persze nem érti, mitől fáj a térde.

Hol a hiba?

Kezdjük az elején. Anatómia- testfelépítés. Térdízületünk a test egyik legbonyolultabb, legnagyobb ízülete. Csúszó-gördülő mozgást végez. Stabilitását nem felépítése, illetve alakja, tehát a csontok biztosítják, hanem egy összetett szalagrendszer és az izomzat.  Nem szeretnék elmélyedni a funkcionális anatómiában, de talán ennyiből is érthető, hogy megfelelő izomzat nélkül terhelésnek kitenni térdünket meglehetősen kockázatos.  Amennyiben még az ideálisán nagyobb testsúlyt is cipelünk, az már normál életvitel mellett is plusz terhelést jelent porcainknak, nemhogy még futásnál…

                 futas_1futas_2

 

Nézzük a technikai oldalt. Aki tud futni, annak a lába nem kerül a test tömegközéppontja elé, nem a sarkát veri oda minden lépésnél, a sebességét nem lépéshosszal, hanem lépésszámmal növeli. Sajnos egy átlag magyar állampolgár sportolói múlt nélkül nem tud futni.  De semmi baj, egy kis odafigyeléssel megtanulható.

futas_3

A cipő és a talaj a következő kérdés. Ha lehet, ne betonon és ne kitaposott szandiban kezdjünk neki. Irgalmatlan nagy, tompítás nélküli ütéseket mérünk úgy porcfelszíneinkre.

futas_4

Akkor most, ki is futhat? És hogyan?

Egészséges térdekkel, minimális súlyfelesleggel, jó technikával, jó cipőben, jó talajon, fokozatosan felépített terhelés mellett, bemelegítés után, bárki. (Ne felejtsünk el a végén nyújtani!)

Ha kicsit több a súly, vagy kevés az izom, akkor elsőnek válasszunk más sportot. Sétával is lehet fogyni, kerékpározással remek combizomzatot lehet felépíteni anélkül, hogy testsúlyunkat a térdünkre terhelnénk, ez persze igaz az úszásra is. Ezek mellett már (persze, csak ha betegesen ragaszkodunk a futáshoz) el lehet kezdeni rövid távokkal, lassan…

Sajnos, vannak azonban olyanok, akiknek egyáltalán nem szabad futni, hacsak nem szeretnének egy térdprotézis boldog tulajdonosai lenni. (ortopéd sebészként szeretettel várom őket …)  Kik ők?

-          akinek eltávolították bármelyik belső porcát a térdízületből (menisectomia)

-          akinek keresztszalag sérülése van

-          aki valaha hallott orvostól olyan csúnya szavakat ízületével kapcsolatban, hogy chondropathia, chondromalacia, arthrosis  (különböző fokú porckárosodást jelentenek)

Összefoglalva azt tudnám mondani, mindenki  gondolja át mielőtt belevág. Hány kiló is vagyok? Mennyit mozogtam eddig életemben? Egészségesek a térdeim? Jó, hogy nagyon trendi, de tényleg kell nekem a félmaraton?

Annyi más szép sportág van…..

futas_5

Dr. Lénárt Anett

ortopéd-traumatológus, kézsebész adjunktus