Gerincjóga gyakorlatok

gerincjogavegespiriualiskoncentracioAhhoz, hogy megértsük, a Bikram yoga miként teszi egészségesebbé a gerincünk, először legyünk tisztában azzal, mi a gerinc és hogyan működik. A gerinc egy csontos rendszer, amely a hát közepén fut végig, a koponya alján ered és egészen a  medencéig húzódik. A csigolyák mellett a gerinc szerves részét képezik az idegek és a lágy szövetek, mint inak, ízületek és izmok. Az egészséges gerinc teszi lehetővé a fájdalommentes mozgást, a járást, állást és egyéb mozdulatokat.

 

 

A csigolyák tehermentesítése

 

A kor előrehaladtával, és a rossz testtartásnak köszönhetően a csigolyák egyre nagyobb erővel nyomódnak egymásra, a köztük levő porckorongok nyomáscsökkentő hatása kevésbé érvényesül. Ennek eredménye a hátfájás. Bikram yoga a hátrahajlításokkal segít a csigolyákra nehezedő nyomás csökkentésében – különösen hatékony a Dandayamana Janusirsanana, az Ustrasana, Bujangasana és a Dhanurasana. Erősödnek a gerinc tartóizmai, optimális pozícióban tartva a testet, nem engedik a csigolyákat egymásra csúszni.

 

Hajlékonyság, rugalmasság növelése

 

Bikram yoga a rugalmasság növelésével is hozzájárul a gerinc egészségéhez. A 40 °C-os teremben felmelegszik a test és sokkal hajlékonyabbá válik. Az Ardha-Chandrasana, Sasangasana és az Ardha-Matsyendrasanalágyan nyújtja és rugalmasítja a gerincet. Óvatosan a nyújtással! A hátizom eredeti hosszánál soha ne nyújtsunk  20-25%-kal mélyebbre.

 

Hátfájás csökkentése

 

Bikram yoga segít bizonyos típusú hátfájások csökkentésében, mint pl. a porckorongsérv vagy alháti fájdalmak esetén. Az erősen kötött combhajlító izmok torzíthatják a tartást és előbb-utóbb deformálhatják a porckorongokat. Bikram jóga pózok, mint pl. a Dandayamana-Bibhatktapada-Paschimottanasana, vagy a Savasana nyújtják a combhajlítót, tehermentesítik a gerincet, és korrigálják a gerinc görbületeit, csökkentve ezzel a fájdalmat. A régi orvosi bölcsesség szerint egy embernek vagy volt már derékfájása, vagy éppen most van, vagy pedig lesz. A gerincbetegségekkel szinte mindannyian találkozunk életünk során, amik a legkülönfélébb tüneteket produkálják. A derék, hát, nyaki, váll, térd… fájdalmak hátterében nagyon gyakran valamiféle gerincprobléma áll.

 

Néhány gondolat Dr. Erbszt András: Gerinc fájdalom nélkül c. könyvéből: „A gerincbetegségek leküzdésében az emberé a főszerep, és rendkívül sokat tehetnek gyógyulásuk érdekében. A gerincbetegségeket elsősorban mozgással lehet gyógyítani. Miért? A mozgás, a sport legfontosabb hatását nem az izmok erősítése, hanem a porckorong anyagcseréjének javítása révén fejti ki. A porckorong idő előtti öregedésének legfontosabb oka, hogy idősebb korban csak nagyon kevés tápanyagot tud felvenni a környezetéből. 30 év felett szinte csak diffúzióval jut táplálék a porckorongba, és ehhez a folyamathoz nélkülözhetetlen a mozgás keltette nyomás változás. Ez úgy képzelhető el, hogy amikor a porckorong összenyomódik, folyadékban oldott anyagcsere-végterméket ad le a porc, táguláskor pedig tápanyagokat vesz fel. Ahol nincs mozgás, ott anyagcsere sincs. Így elindul a degeneráció.”

 

A gerincbetegeknek ajánlott ideális mozgásforma a jóga. Hihetetlen, hogy Indiában milyen sokat tudnak arról, mi jó a gerincnek! A jóga nagy felismerése, hogy a hátizmok nagy része a lassú, kitartott mozdulatoktól és nem a gyors, apró mozgásoktól erősödik inkább. Gerincjóga gyakorlatok pontosan azt nyújtják, amire egy gerincproblémákkal küzdőnek van szükségük: helyes arányban tartalmazza a nyújtó, a lazító és az izomerősítő gyakorlatokat.

 

Gerincjóga gyakorlatok a lassú, kontrollált mozdulatok miatt, amit a Bikram Yoga esetében ráadásul melegben végzünk, szinte nincs sérülésveszély, bármilyen életkorban elkezdhető és gyakorolható. A gerincjóga mint fogalom bekerült a szótárunkba, pedig valójában nehezen értelmezhető.
Sokan érzik idegennek a jógához kapcsolódó spirituális szemléletet, de enélkül is gyógyíthatók a gerincbajok.

 

Nagyon röviden azoknak, akik úgy gondolják, hogy a jóga az, amikor egy hamutól szürke ember ül egy sarokban egy füstölő mellett és a köldökét nézve meditál. Nos, nem, vagy nem szükségszerűen. A jógának 8 ága van, és abból egyik a Hatha yoga, ami kifejezetten a test egészségesen tartását célozza.

 

A jóga, mint mozgásforma – ha csak a testünk által végzett mozdulatokat nézzük és eltekintünk a spirituális hatásoktól, leegyszerűsítve a Hatha yoga – minden asanajában érinti a gerincet. Tehát a Hatha yoga, aminek a pózait a nyugati kultúrák általában alkalmazzák, az gerincjóga gyakorlatok is egyben. Gerincjóga gyakorlatok és pózok közben tudatosan, vagy kevésbé tudatosan, de edződik az elme, javul a koncentráció, uraivá válunk testünknek, elménknek. Aki Bikram jógázik, ismeri az érzést.

 

Bikram Choudhury szerint: egészséges gerinc, egészséges ember. Ez is nyilván egy lecsupaszított gondolat, de Bikram üzenete mindenképpen előremutató és megszívlelendő. Azaz, ha rendszeresen, heti legalább 2-3 alkalommal végigcsináljuk a 26 asanat és két légzőgyakorlatot, nagy lépést teszünk az egészségünk megóvása, vagy helyreállítása érdekében.